سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

کرامتی شگفت انگیز از عنایات امامزاده سیدجلال الدین اشرف از زبان آقای حاج علیمحمد صاحب الزمانی دبیر بازنشسته 72ساله آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان متولی و خادم مسجد و حسینیه ابوالفضل العباس علیه السلام (دارالشفای ابوالفضل العباس شهرک فرهنگیان رفسنجان) در صحن امامزاده سیدجلال الدین اشرف برایش رخ داده است .


به گزارش پایگاه حفظ حیا و عفت مادر ارجمند بی بی ام فروه سلام الله علیها متولی دارالشفای ابوالفضل العباس شهرک فرهنگیان رفسنجان حاج علی محمد صاحب الزمانی گفت: در اولین سال ازدواجمان سال 1355 شمسی به اتفاق خانواده همسر و جمعی از دوستان برای اولین بار جهت زیارت به سمت امامزاده سلطان سیدجلال الدین اشرف شرفیاب شدیم. در مسیر جاده از سه راه ورودی شمس آباد نوق تا سمت امامزاده سیدجلال الدین اشرف جاده ای خاکی و ماسه بادی وجود داشت. قسمتی از جاده خاکی از آخر روستای شمس آباد به سمت امامزاده تپه ای از ماسه بادی را فرا گرفته بود. که اکثرا با پای پیاده یا با ماشین چیپ یا تراکتور تردد میکردند .

۰ نظر موافقین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۱:۲۷
ع . شکیبا---۳

سلسله مراتب در خانواده

خانواده مانند دیگر نظامهای انسانى و اجتماعى دارای یک سازمان است. در هر سازمان، هر فرد برای خود جایگاه ویژه اى دارد که نشانه قدرت و تأثیر او بر دیگران است. در جوامع انسانى سازمانى که همه افراد در آن در یک رتبه باشند، دیده نمى شود.(1) بسیارى از صاحب نظران خانواده، مانند مینوچین و جى هى لى، وجود سلسله مراتب شفاف و صریح درون خانوادگى را پیش فرض کارایى خانواده در نظر مى گیرند. ملاک سلامت و بیماری خانواده این واقعیت است و خانواده درمان گری، مانند مینوچین، هدف درمان را «نشاندن والدین پشت فرمان» اعلام مى کند. نظم و انسجام خانواده نیز به سلسله مراتب مناسب آن بستگى دارد.(2)
تعالیم اسلام نیز بر لزوم سلسله مراتب در خانواده تأکید مى کند. از لوازم سلسله مراتب، اقتدار بیشتر برخى اعضا در خانواده است. اقتدار کافى و در عین حال عادلانه شرط ضرورى انجام وظیفه است. در صورتى که وظیفه ای بر عهده ی عضوى گذاشته شود در حالى که قدرت و امکانات انجام آن را نداشته باشد، تحقق وظیفه براى او ناممکن یا دشوار خواهد بود. در نظام خانواده نیز باید وظایف همراه با اقتدار کافى تفویض شود. از مباحث گذشته روشن شد که والدین در خانواده بیشترین و مهم ترین وظایف را بر عهده دارند و به همین جهت، باید از اقتدار کافى و بیش از دیگران برخوردار باشند. در راستاى این امر، تعالیم اسلام مانند بیشتر نظریه پردازان خانواده،(3) بر مدیریت والدین در خانواده تأکید مى کند. پیروی و همراهى با والدین لازم است(4) و نافرمانى از آنها فقط در صورت اصرار آنها بر گناه و شرک به خداوند، مجاز مى باشد. البته حتى در این صورت نیز برخورد مناسب و مؤدبانه با والدین ضروری است.(5) براى حفظ اقتدار والدین و تسهیل نقش مهم آنها در کارایى خانواده و حل مشکلات آن، دین اسلام برخى عبادتها را در صورت ناخشنودى والدین، نادرست اعلام مى کند.(6) رضایت خدا، منوط به رضایت والدین و خشم و ناخشنودى آنها از فرزند، موجب خشم و غضب خداوند مى گردد.(7)
اگر این سلسله مراتب در خانواده رعایت نشود و والدین از اقتدار کافى برخوردار نباشند و در تصمیم گیری های مهم به خواسته های فرزندان تن دهند، یا هر عضو جدا از دیگران تصمیم گیرى کند، خانواده انسجام لازم را از دست خواهد داد؛ زیرا محور خانواده، یعنى والدین قادر به حل مشکلات نخواهند بود و خانواده ممکن است در اثر خواسته هاى غیرمنطقى فرزندان، دچار آسیبهاى جدی شود. شاید به همین جهت پیامبر اسلام (ص) فرمود: «خدایا، به تو پناه مى برم از فرزندی که خدایم باشد.»(8)، بدین معنا که به والدین امر و نهى کند و آنها تسلیم او باشند.
تعالیم اسلام، افزون بر تأکید بر اقتدار والدین، به شوهر اقتدار بیشتری مى دهد. قرآن به این نکته تصریح کرده است: «مردان سرپرست زنان اند؛ به دلیل آنکه خداوند برخى را نسبت به بعضى دیگر برتری داده است و به دلیل آنکه عهده دار تأمین معیشت خانواده هستند؛ پس زنان درستکار فرمان بردارند….»(9) در آیه ای دیگر آمده است: «مانند وظایفى که بر عهده ی زنان است، وظایفى به نفع آنان بر عهده ی مردان است و مردان درجه ای از آنان برترند….»(10) در بسیارى ازکلمات اولیاى دین (ع)، مهم ترین مسئولیت زن در خانواده هماهنگى و همراهى با شوهر اعلام شده است. رسول خدا (ص) در این باره فرمود: «حقوق شوهر بر عهده ی همسر آن است که از او اطاعت کند، در مقابلش نافرمانى نکند، صدقه اى از اموال منزل بدون اجازه او ندهد، روزه ی مستحبى فقط با اجازه او بگیرد، از منزل بدون اجازه شوهر خارج نشود…. به ایشان عرض شد: چه کسى بزرگ ترین حق را بر عهده ی زن دارد؟ فرمود: همسرش.»(11) افزون بر لزوم اقتدار مرد در خانواده، احساس و تلقى این امر از سوى زن ضرورت دارد. حضرت على (ع) در این باره فرمود: «اگر زن، تو را صاحب اقتدار ببیند، بهتر است از آن که تو را به حال شکستگى و ضعف بنگرد.»(12)
براساس آیه ی قرآن و سخنان معصومین (ع)، فقه اسلامى و قانون مدنى در ایران (ماده 1105) در روابط زوجین، ریاست خانواده را از خصایص شوهر اعلام مى کند.(13) منظور از ریاست، تصمیم گیرى در امور خانواده بر اساس مراعات مصالح آن مى باشد که بعضى از آنها از نظر قانون گذار، انتخاب محل سکونت و عهده دارى امور اقتصادى خانواده و سرپرستى قانونى فرزندان است. در تبیین این قانون گفته شده است که هر گروهى را باید رئیسى باشد که کارها را هماهنگ کند در صورت بروز اختلاف، به نظر او رجوع و به این شکل وحدت آن گروه حفظ شود.(14) اگر خانواده رئیس نداشته باشد و زن و مرد در اداره ی امور آن برابر باشند، ناگزیر باید براى حل اختلاف در هر مورد جزئى به مراجعى بالاتر رجوع کنند و همین امر به انسجام و روابط مناسب اعضای خانواده آسیب مى رساند؛ بنابراین، ریاست خانواده مقامى است که برای ثبات و مصلحت خانواده به مرد داده شده است و امتیاز و حق فردى براى شوهر محسوب نمى شود. این امر بیشتر یک وظیفه اجتماعى برای تأمین سعادت خانواده است و مرد نباید از آن سوء استفاده کند، یا برخلاف روش مناسب هر جامعه و یا مصلحت ویژه هر خانواده و به شکل تحکم و اجبار، آن را به کار برد.
با توجه به ترجمه مفسران فارسى زبان قرآن و نکاتى که بیان شد، کلمه «قوام» در آیه یاد شده امور مهمى را در بر دارد: الف – مرد وظیفه دارد نیازهای جسمانى و روانى زن را به طور مناسب تأمین کرده و زمینه احساس اطمینان و آرامش وى را فراهم آورد. ب – در اداره ی خانه و خانواده، مرد باید شرایط زن را درک کرده و با مراعات حال او، از وى حمایت کند و خانواده را بر اساس سرپرستى ای که دارد، عادلانه اداره کند.(15) این سرپرستى مبتنى بر ضوابط و اصولى است که آزادى زن و فرزندان را در چهارچوب شرع و عرف جامعه تأمین مى کند.(16) قوام بودن مرد با شرکت دادن زن و فرزندان در اداره خانه به گونه ای که در بحث مشورت در خانواده بیان خواهیم کرد، منافاتى ندارد. البته قوامیت به معنای فصل الخطات بودن مرد در مواردى است که خانواده دچار اختلاف شده و شرایط، مستلزم آن است که عضوی از خانواده سخن آخر را بگوید و دیگران بپذیرند. با این تبیین از ریاست خانواده، نگرش اسلام پدرسالاری در خانواده نیست؛ زیرا این مفهوم از نوعى حکومت برای پدر حکایت مى کند، در حالى که سرپرستى خانواده با رعایت مصالح و حدود مشخص، امری دیگر است.(17)
اینک مناسب است به بررسى و تبیین دلایل تعیین مرد به عنوان سرپرست خانواده بپردازیم. سرپرستى خانواده در بعد اقتصادى و اجتماعى و فصل الخطاب بودن در مواردی که مشورت و گفتگو به حل اختلافها کمک نکرده است، مستلزم توان و طاقت ویژه ای است که فرد را در رویارویى با تنیدگى ها، اضطرابها و نگرانى ها از پای در نیاورد. بدون تردید این مسئولیت را باید یکى از والدین بپذیرد، و از جهتهای متعدد مى توان مرد را براى ایفاى این مسئولیت مناسب تر دانست. زن به جهت برخى ویژگى هاى طبیعى خاص خود، در بعد احساسات و عواطف از مرد قوى تر است.(18) جذابیت عاطفى زن و شیوه هاى تعامل عاطفى او با مرد نیز بسیار قوی تر از مرد است؛ برای نمونه، زنان دو برابر مردان از احساس همدلى برخوردارند.(19) افزون بر آنچه گذشت، پیوند عاطفى بسیار عمیقى بین مادر و فرزند برقرار مى شود که وحدت و هم زیستى مادر و کودک طى دوران باردارى و تغذیه کودک از سینه ی مادر در دوران شیرخوارى، نقش مهمى در این پیوند دارد. نتیجه این پیوند، توجه بسیار مادر و تلاش او در برآورده ساختن نیازهاى جسمانى و عاطفى کودک است. در خانواده، افزون بر فرزندان، نیازهاى عاطفى مرد نیز بسیار است که از همسر خود برآوردن آنها را انتظار دارد.
با این شرایط، اعطای سرپرستى خانواده به زن به دو جهت برای او مشکل آفرین است: اول این که زن به جهت ویژگى هاى روانى خود، بیشتر از طریق احساسات و عواطف با مسائل زندگى رو به رو مى شود که این امر به خودى خود مناسب و مطلوب است ولى در رویارویى با مشکلات زندگى، گاه عقل و منطق دور از احساس، بیشتر به کار مى آید و این امر او را به تعارض در تصمیم گیرى ها دچار مى کند و تحقیقاتى در بحث مدیریت زنان در سازمانها نیز به این پدیده اشاره کرده است.(20) دوم این که اعطاى سرپرستى خانواده به زن مسئولیت بزرگ ترى را به او تحمیل مى کند که او را در انجام هم زمان مسئولیتهاى مادرى و همسرى از یک سو و سرپرستى خانواده از سوى دیگر، به عجز مى کشاند. در این شرایط، زن ناگریز است مسئولیتى را فدای مسئولیت دیگر کند. تحقیقات نشان مى دهد که بسیارى از زنان در ایفای مسئولیتهاى اجتماعى همراه با مسئولیتهاى زندگى خانوادگى، به تعارضهاى غیر قابل حل دچار شده اند.(21)
نکته دیگر که در آیه قرآن نیز به آن تصریح شده،(22) به مسائل اقتصادی باز مى گردد. بر اساس قوانین اسلام، تأمین مخارج اقتصادى خانواده بر عهده مرد است. از آن جا که بسیارى از تصمیمات خانوادگى بار مالى دارد، طبیعى است کسى که باید مسئولیت تأمین این هزینه را برعهده گیرد، در تصمیم گیرى اولویت دارد؛ در غیر این صورت، ممکن است تصمیمى برای او گرفته شود که تحقق آن براى او دشوار باشد. در مجموع، با در نظر گرفتن شرایط زنان و مردان مى توان نتیجه گرفت که مردها در صورت برخوردارى از تدبیر، هوشمندی و درک کافى و توان روانى و اقتصادى مناسب، در پذیرش سرپرستى خانواده آمادگى بیشترى دارند. وجود اقتدار بیشتر در پدر خانواده، از زمینه هایى است که مى تواند خانواده را از اختلال کارکردها و بى نظمى در انجام وظایف و در نتیجه فروپاشى خانواده باز دارد.

پی‌نوشت‌ها:

1. هی لی، ج، روان درمانی خانواده،ص 171 – 179.
2. زیمون، مفاهیم و تئوری های کلیدی در خانواده درمانی، ص 235.
3. مگر برخی مانند بوژرمنی که هر نوع سازماندهی خانوادگی را که قدردانی و احترام متقابل در آن لحاظ شود می پذیرد. همان.
4. برخى فقها عدم اطاعت از والدین را که به نارضاینى و عقوق یا آزار آنها منجر شود، حرام مى دانند. (خانه کودک، احکام ما و کودکان، ص 125 و 219)
5. «و ان جهداک علی أن تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی الدنیا معروفا» لقمان، 15 و عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، نورالثقلین،ج 4، ص 202.
6. مانند روزه ی مستحبی فرزند، بدون رضایت والدین او (خانه ی کودک، احکام ما و کودکان، ص 221).
7. «رضی الرب فی رضی الوالدین و سخط الرب فی سخط الوالدین» نوری، مستدرک الوسائل، ج 15، ص 175.
8. «اللهم انی اعوذ بک من ولد یکون علی ربا» مجلسی، بحار الانوار، ج 86، ص 186.
9. «الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما أنفقوا من أمولهم فالصالحات قانتات…» نساء 34. «قوام» در نظر مترجمان فارسی قرآن، به معانی زیر به کار برده شده که همه متناسب با برداشت هایی است که در متن از آیه ارائه شده است: قوام: مسلط (خرمشاهی، بهاء الدین، 1374)؛ کارگزار و سرپرست (مجتبوی، جلال الدین، 1371)؛ سرپرست و نگهبان (مکارم شیرازی، ناصر، 1378) و سرپرست (فولادوند، محمد مهدی، 1373).
10. «و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه» بقره، 228.
11. حرعاملی، وسائل الشیعه، ج 14، ص 112.
12. «هن یزین انک ذو اقتدار خیر من ان یرین حالک علی انسار» همان، ص 120.
13. صفایی، سید حسین و اسدالله امانی، مختصر حقوق خانواده، ص 125.
14. رشید رضا، تفسیر المنار، ج 2، ص 380.
15. آیاتی مانند «کونوا قوامین بالقسط» نساء، 135 و «کونوا قوامین لله» مائده، 8 و «فان خفتم ألا تعدلوا فواحده» نساء، 3، این آیه را می توان شاهدی بر رفتار عادلانه مرد دانست. (سجادی، سید ابراهیم، «قرآن و مشارکت اجتماعی زنان»، پژوهشهای قرآنی، ش 27 و 28.
16. «و عاشروهن بالمعروف» نساء، 19.
17. رئوف، هبه، مشارکت سیاسی زن، ص 179.
18. بسیاری از صاحب نظران اسلامی این دیدگاه را دارند مانند: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ج 5، ص 343؛ شهید مطهری، در نظام حقوق زن در اسلام، ص 163؛ علامه مجلسی در بحارالانوار، ج 45، ص 2؛ علامه محمد حسین فضل الله در من وحی القرآن، ج 7، ص 161. برخی صاحب نظران دیگر نیز این دیدگاه را دارند: ویل دورانت در لذات فلسفه، ص 139، روژه پیره در روان شناسی اختلاف زن و مرد و هاشمی در مقدمه ای بر روان شناسی زن (نقل از سجادی، «قرآن و مشارکت اجتماعی زنان»، پژوهشهای قرآنی، ش 27 و 28، ص 54).
19. آذربایجانی و دیگران، روان شناسی اجتماعی…، ص 350.
20. Ayman. R. Leadership ،p. 158.
21. آذربایجانی و دیگران، روان شناسی اجتماعی…، ص 187 – 197 و ص 447 – 450.
22. «بما أنفقوا…» نساء، 34.

۰ نظر موافقین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۹:۲۸
ع . شکیبا---۳

احمد تقی نژاد کشاورز ساده ای که در حین خدمت سربازی خواب امام صادق را می بیند و تصمیم می گیرد کاروان صادقیه رفسنجان را راه اندازی کند.

احمد تقی نژاد کمال آباد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار بقاع نیوز گفت: متولد ۱۳۵۱ رفسنجان (روستای حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق) در سال ۱۳۷۲ مشغول خدمت سربازی در پادگان شهید آبشناسان لشگر۲۳ نوهد در بخش عقیدتی سیاسی بودم در یکی از شبهای زمستان که با یکی از برادران اهل سنت از بندر ترکمن مباحثه ای داشتیم در آن مباحثه جواب سوالات او را دادم. شب دعای توسل را خواندم از معبودم خواستم که حق را برایم اثبات نماید .

در عالم رویا خواب دیدم در جمکران هستم و دعای توسل خوانده میشد وقتی به اسم مقدس حضرت علی علیه السلام رسید منبری از نور مشاهده نمودم که در قالب عبارت لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار مثل منظره غدیر ساطع شد. از عظمت نور بی هوش شدم. وقتی به هوش آمدم مولا امام صادق علیه السلام را دیدم که به من فرمودند: ابومحمد بدان گرچه شیعیان ما قلیل هستند مذهب شیعه تنها مذهبی که در زمان امام عصر (عج) باقی می ماند والعاقبه للمتقین. شخصی که همراهش به نام هادی بود به من گفت آقا را شناختی ؟ گفتم نه. گفت ایشان حضرت صادق الائمه علیه السلام میباشد. میخواستم به احترامشان بلند شوم که از خواب بیدار شدم.

خوابم را به حاج آقا گفتم و تعبیر خواستم. ایشان گفت خیر است اینکه فرمودند: ابومحمد خدا فرزند پسری به شما عطا میکند که نامش را محمد بگذار و دیگر اینکه برای امام صادق علیه السلام خدمتی کن که بی نظیر باشد. در یک شب جمعه من به حرم حضرت فاطمه معصومه (س) رفتم؛ بی بی را زیارت کردم و خدا را به فاطمه معصومه(س) قسم دادم که کمک کند و مرا یاری دهد تا بتوانم رفسنجان را سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیه السلام دارالصادقیون قرار دهم. و برای اربابم امام صادق (علیه السلام) غریب نوازی کنم. عهد بستم بعد از اتمام خدمت سربازی یک پنجم درآمد کارگریم را نذر مولا کنم تا زمانی که منبع درآمدی برایش تامین شود. اگر روزی ۱۰۰۰ تومان کار کنم ۲۰۰ تومن به حساب مولا واریز کنم.

در ۱۸ اسفند ۱۳۷۲خدمت سربازیم تمام شد. شغل من کارگر روزمزد کشاورزی بود . ما با یاری خدا و همت مردم در هیجدهم فروردین ماه سال ۱۳۷۳ هجری شمسی مطابق با ۲۵ شوال ۱۴۱۴ قمری مصادف با سالروز شهادت امام صادق (علیه السلام) در روستای حسن آباد نوق رفسنجان انجمن محبین صادق الائمه (علیه السلام) با هدف تکریم مقام عالی حضرت امام صادق (علیه السلام) و با شعار “جانم امام صادق (علیه السلام)” تشکیل دادیم. مردم روستا نام مقدس حضرت را مزین به روستای نمودند و اهالی روستا خادمین صادقیه در راه احیای فرهنگ صادقیه و برای اقامه عزای آن حضرت از جان و دل حمایت خود را اعلام کردند.

تا اینکه در سال ۱۳۷۶ ازدواج کردم با فروش طلاها و وسایل اضافه جهیزیه همسرم و پس اندازهایی که از سالهای قبل جمع کرده بودم توانستم یک قطعه زمین را پسته کاری کنم و با هدف قراردادن رفسنجان به عنوان سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیه السلام (دارالصادقیون) وقف نمایم. با توجه به این که باغ پسته امام صادق علیه السلام ثمر داد....

۱ نظر موافقین ۱ ۱۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۱۷
ع . شکیبا---۱۷۰۹

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/06/18/139406181259257776056634.jpg

دریافت
مدت زمان: 6 دقیقه 52 ثانیه

دیدگاه آیت الله طالقانی در مورد حجاب در قرآن

حجاب شخصیت زن است . حجاب از ضروریات اسلام است.

۰ نظر موافقین ۱ ۱۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۰۵
ع . شکیبا---۷

روز معلم مبارک

روز معلم بر همه معلمین عزیز و استادان گرامی مبارک باد

مرتبط: روز معلم ، شهید مطهری ، پوستر

۰ نظر موافقین ۱ ۱۲ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۱:۳۷
ع . شکیبا---۱۰

شهید یاسینی -2

سبک زندگی شهدا به روایت همسران شان - 14

ماجرای خواب همسر شهید یاسینی و سقوط هواپیمای او/ وقتی کردهای ایران یاسینی را با عراقی‌ها اشتباه گرفته و کتکش زدند

همسر شهید یاسینی می‌گوید: یکی از شب‌های ماه رمضان خواب دیدم هواپیمای علی سقوط کرد. علی گفته بود: «هر خوابی می‌بینی به من نگو. من خیلی به خواب اعتقاد دارم. بذار با ذهن مثبت از خونه برم بیرون وگرنه تا شب همین طور فکرم مشغوله». من هم بهش نگفتم.
شهادت در فرهنگ دینی و بومی ما مقام بزرگی است و شهدا با نحوه مرگ خود به این مقام دست پیدا کردند اما بدون تردید نحوه زندگی آنها به گونه‌ای بوده که این نوع مرگ را برای آنها رقم زده است. یکی از بهترین افرادی که در خصوص نحوه زندگی شهدا اطلاع دارند و واجد این شایستگی هستند که زندگی عملی شهدا را حداقل در بعد خانوادگی آن به تصویر بکشند همسرانشان هستند. در سلسله گزارش‌های «سبک زندگی شهدا به روایت همسرانشان» راوی روایت زنان شهدا از زندگی همسرانشان می‌شویم.

 

۰ نظر موافقین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۳:۴۹
ع . شکیبا---۱۲

برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی در سراسر انگلیس

ده‌ها هزار حامی فلسطین در چندین شهر بزرگ انگلیس برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، برای سومین هفته پیاپی تظاهرات اعتراضی برپا کردند.

به گزارش ایرنا، معترضان از اقوام و ملیت‌های مختلف در لندن پس از تجمع در یکی از خیابان‌های نزدیک به پارلمان این کشور، به سمت میدان ترافلگار راهپیمایی کردند. آن‌ها ضمن اهتزاز پرچم فلسطین، پلاکاردهایی را در محکومیت جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه حمل کرده و با سردادن شعارهایی مراتب اعتراض شدید خود را به حمایت تمام قد دولت‌های غربی به ویژه انگلیس از رژیم تل‌آویو به نمایش گذاشتند.

حامیان فلسطین در این حرکت اعتراضی که از سوی ده‌ها گروه‌ طرفدار فلسطین از جمله انجمن مسلمانان بریتانیا و کارزار همبستگی با فلسطین سازماندهی شده بود، در شعارهای خود آتش‌بس فوری در غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه و آزادی کامل فلسطین را خواستار شدند.

۰ نظر موافقین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۰۷
ع . شکیبا---۵

نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی

حق بر باطل پیروز است

در روزهای بعد، این تجمعات گسترش یافت و دانشجویان در محوطه دانشگاه به اعتراض خود ادامه دادند؛ در دیگر دانشگاه‌های آمریکا نیز با برپایی چادر در محوطه دانشگاه، تحصن کردند. پلیس آمریکا پس از گسترش اعتراضات، به دانشگاه‌ها یورش برد و بازداشت معترضان را آغاز کرد.

طی ۲۴ ساعت، ۲۰۰ دانشگاه آمریکا، محل تحصن و اعتراض دانشجویان آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی شد. پلیس آمریکا جمعیت زیادی را به شدیدترین شکل ممکن بازداشت کرد. در جمع معترضان، اساتید دانشگاهی نیز حضور داشتند که پلیس آمریکا با آنها به شدت برخورد و بازداشت کرد.

این خشونت علیه دانشگاه کلمبیا نیویورک در حالی صورت می‌گیرد که نخبه‌ترین جوانان آمریکایی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و اساتید این دانشگاه از برترین‌های آمریکا هستند.

علاوه بر اساتید، بازداشت دانشجویان نیز با خشونت همراه شد. در جریان این بازداشت‌ها ده‌ها دانشجو که در اعتراضات شرکت داشتند، تعلیق شدند، روند خشونت پلیس آمریکا در بازداشت دانشجویان به نحوی وسعت یافته که می‌توان از آن به‌عنوان «بازداشت سراسری» یاد کرد.

تاکنون تصاویر بازداشت‌ها و تجمعات دانشجویان دانشگاه‌های اموری در آتلانتا، جرج واشنگتن، اوهایو، کالج امرسون، آی آن پلستاین، تگزاس، کالیفرنیا، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشته است. در ادامه دانشجویان دانشگاهای ملبورن استرالیا و کانادا نیز به جمع حامیان فلسطین پیوسته و علیه رژیم صهیونیستی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مشرق 

۰ نظر موافقین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۴:۲۷
ع . شکیبا---۲۰

حرم امام رضا علیه السلام

حدیث امام رضا (ع): ۱۰ خصلتی که نشانۀ کمال عقل است

طبق روایتی، عقل وسیله‌ای برای عبودیت و رسیدن به بهشت‌های جاودان است. امام رضا (ع) به ۱۰ خصلتی اشاره کردند که نشانۀ کمال عقل است.

همانطور که در ضرب المثل بیان شده:

دشمن دانا بلندت میکند    بر زمینت می زند نادان دوست

عقل آنقدر اهمیت دارد که دشمن را بر دوست مقدم میکند.

حتما  تا به امروز این سؤال برایمان بارها تداعی شده که نشانه فرد عاقل چیست و یا چه ویژگی‌هایی دارد. در دنیای مدرن امروز، به تبعِ عصر تکنولوژی، تغییر ذائقه‌های مردم و تغییر سبک زندگی، شاید در نگاه عوام، عاقل فردی باشد که به موفقیت‌های تحصیلی و بعد قدرت و ثروت دست یابد و مراحل موفقیت را تا رسیدن به موقعیت‌های خوب اجتماعی طی کند، هرچند برای کسب چنین موفقیتی از اخلاق عبور کند و دیگران را فدای خواسته‌های دنیوی خود کند.  از این جهت است که می‌بینیم صاحبان قدرت و ثروت مورد تمجید کاذب اطرافیان‌شان هستند و سایرین او را فردی موفق و عاقل تلقی می‌کنند.

۲ نظر موافقین ۱ ۰۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۷:۲۶
ع . شکیبا---۱۳

ناثیر مادر در سعادت و شقاوت فرزندان

تأثیر مادر در سعادت یا شقاوت فرزند

«شما گمان نکنید اینها که همیشه از مادر بودن و از اولاد داشتن و از تربیت اولاد بد گویی می کنند و مطلب را یک مطلب خیلی پایین می گیرند، اینها غرض صحیحی دارند. اینها می خواهند بچه ها را از این دامنها که بچه خوب می خواهد در آن تربیت بشود دور کنند و بچه ها را از همان اول به پرورشگاهها بفرستند و بچه ها را زیر دست دیگران، زیر دست اجانب تربیت کنند.

۰ نظر موافقین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۰۳
ع . شکیبا---۱۱

خاطراتی شنیده نشده از امام خمینی و فرزند ارشد ایشان/معصومه حائری، همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی: حاج آقا مصطفی خیلی مدرن و امروزی بود/ سید حسین خمینی: شهادت ایشان ماشه‌ انفجار انقلاب بوددر گفت و گویی مطرح شد؛

به گزارش جماران؛ حریم امام نوشت: عروس ارشد امام خمینی، بانوی فاضله سرکار خانم معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی علی‌رغم رنج‌ها، سختی‌ها و مشکلات فراوانی که در دوره‌های مختلف زندگی مخصوصا در روزگار تبعید حضرت امام که از غربت سر در می‌آورد و پس از آن با شهادت همسر و چشیدن مصائب این فقدان غم‌بار روبرو می‌شود اما همچنان مادر بودن و ستون‌ خانه بودن در فقدان همسر را تجربه می‌کند و هیچ حادثه‌ای در صراط مستقیم زندگی اخلاقی،‌فکری و اجتماعی او خللی ایجاد نمی‌کند و همچنان بر عشق خود نسبت به«مصطفی» و «امامِ مصطفی» استوار است و طعم شیرین روزهای با ایشان بودن را زمزمه می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۰۱
ع . شکیبا---۲۱

http://mohyaddiny.persiangig.com/image/5%20%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85.jpg

با اشاره به شکست سنگین حمله دزدانه آمریکایی‌ها در طبس

حضرت امام خمینی(ره): شن‌ها در طبس مأمور خدا بودند.

واقعه طبس در نگاه امام خمینی(ره)؛

حضرت امام خمینی(ره) در پی شکست آمریکا در حمله طبس، در پیام کوبنده‌ای چنین فرمودند: «کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشیانه، حیثیت سیاسی خود را به صفر رساند و از ریاست جمهوری باید قطع امید کند. کارتر با این عمل خود ثابت کرد که قدرت تفکر را از دست داده است و از اداره یک کشور بزرگ مثل آمریکا عاجز است. اکنون که شیطان بزرگ دست به کار احمقانه زده است، ملت شریف ایران باید برای خدای تبارک و تعالی با تمام توان خود و با اتکال به قدرت خدای متعال مهیا شوند و آماده نبرد با دشمنان خود گردد». ایشان در بخش دیگری از پیام خود فرمودند: «نباید بیدار شوند، آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ کی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست. این شن‌ها همه مأمورند. تجربه بکنند باز».

تحلیل واقعه طبس

پس از این‌که فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا برای آزادی گروگان‌های این کشور که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران بازداشت شده بودند به نتیجه نرسید ، جیمی کارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور انجام عملیات آزادسازی گروگان ها با نام عملیات طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا عملیات ( پنجه عقاب) بود را صادر کرد که این عملیات نهایتاً با شکست مواجه شد و ۸ تن از نظامیان آمریکایی در این واقعه کشته شدند.


 از همین روی سران دولت آمریکا با اعزام ۶ فروند هواپیمای غول پیکر «سی»۱۳۰ و هشت فروند بالگرد و قریب ۱۰۰ کماندوی ویژه، دست به توطئه ناجوانمردانه در صحرای طبس زدند،و دراین حادثه  که ناشی از طوفان شن و برخورد یک هواپیما و یک چرخ بال و کشته شدن 8 نظامی  منجر شد که درنهایت  نیروهای آمریکایی مجبور شدند با شکست و سرافکندگی خاک ایران را ترک کنند.

۰ نظر موافقین ۱ ۰۵ ارديبهشت ۰۳ ، ۰۰:۰۴
ع . شکیبا---۱۲۹۵

بدحجابی

۱۱ آسیب فردی و خانوادگی بدحجابی

برخی از افراد بد حجاب منتظر نگاه دیگران هستند و دوست دارند دیده شوند، اما پس از مدتی که ظاهر خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی توانند در مد، لباس، پوشش و آرایش با دیگران رقابت کنند دچار بیماری روحی و روانی و افسردگی خواهند شد.

* آسیب شناسی بدحجابی و بی عفتی

یکی از موضوعات مهم در بحث عفاف و حجاب، آسیب شناسی در زمینه بدحجابی و لاابالی گری و آثار سوء آن در فرد، خانواده و جامعه اسلامی است.

حفظ حجاب، عفاف و حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم، نقش مؤثری در پاک بودن خانواده، جامعه و ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری مشروع و قانونی دارد و بالعکس بدحجابی، کشف حجاب، پوشش و آرایش نامناسب، خودنمایی و خودآرایی زن در کف خیابان و رعایت نکردن حریم محرم و نامحرم، نقش مؤثری در آلودگی خانواده و اجتماع و گسترش روابط نامشروع و در نتیجه افزایش آمار ولادت های نامشروع و حرام زاده دارد.

گستره بحث حلال زادگی در فقه

۰ نظر موافقین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۰۷
ع . شکیبا---۱۳

حجاب

۱۲ آسیب بدحجابی در جامعه

بدحجابی باعث بلوغ زودرس در نوجوانان و زمینه ساز اختلالات جنسی در سطح جامعه می شود و در نتیجه باعث کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری خواهد شد.

* آثار سوء بدحجابی در اجتماع

مسئله بدحجابی امروزه به یک پدیده بسیار زشت و زننده تبدیل شده است و از شُل حجابی به کشف حجاب و در برخی موارد مقابله با حجاب و نیز تبدیل نمودن زن مسلمان به یک مانکن لباس و لوازم آرایشی و مُدلینگ شده است.

متأسفانه با چنین پوشش های نامناسب و آرایش های زشت و زننده هیچ گونه برخورد مناسب و شایسته ای صورت نمی گیرد که این امر جای سؤال جدی است.

امید است مسئولین امر و متولیان امر حجاب قبل از آن‌که اوضاع بدتر از این شود یک اقدام اساسی انجام داده و عموم مردم متدین نیز در امر به معروف و نهی از منکر اهتمام بیشتری داشته باشند تا این معضل فرهنگی برطرف و ریشه کن شود.

آسیب های بدحجابی در جامعه اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۲:۰۴
ع . شکیبا---۱۶