سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

۲۷ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

تقویم سال 1403 + مناسبت ها و تعطیلات سال 1403

تقویم ۱۴۰۳ | تقویم سال1403

تقویم 1403 در یک نگاه

فهرست عناوین {ماه مورد نظر را انتخاب کنید}

فروردین تیر
مهر دی
اردیبهشت مرداد آبان بهمن
خرداد شهریور آذر اسفند

۱ نظر موافقین ۰ ۲۹ آبان ۰۲ ، ۱۴:۱۸
ع . شکیبا---۵۱۰۱

پویش همدلی بامردم مظلوم فلسطین بامحوریت تلاوت سوره مبارکه فیل درشهرستان آمل

در راستای همدردی و همدلی با مردم فلسطین و به ویژه کودکان مظلوم فلسطینی، پویش تلاوت سوره مبارکه فیل توسط نوآموزان و قرآن آموزان مؤسسات و خانه های قرآن شهرستان آمل ویژه سنین ۶ تا ۱۰ سال بدر حال برگزاری می باشد.

محمدعلی نادعلی نژاد کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آمل در این خصوص افزود: این طرح با محوریت تلاوت سوره فیل در سطح شهرستان و در تمامی مقاطع سنی به ویژه کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۰ سال در حال اجرا می باشد.

وی خاطرنشان کر د: این طرح با استقبال بسیار خوبی از سوی مجموعه ها و مراکز قرآنی همچنین عموم شهروندان روبرو شده است. لازم به ذکر است شهرستان آمل با دارا بودن بیش از ۱۲۰ مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی یکی از محوری ترین شهرستانهای قرآنی استان مازندران است.

https://kodakaneh.kowsarblog.ir/media/blogs/kodakaneh/mobile/wp-1597590761801.jpg?mtime=1597590764

فضیلت و خواص قرائت سوره فیل برای غلبه بر دشمن

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۲:۰۰
ع . شکیبا---۳۷

سوره فیل

دریافت

فضیلت و خواص سوره فیل

در فضیلت سوره فیل از امام صادق علیه السلام روایت شده است:

هر کس سوره فیل را در نماز‌های واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می‌دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می‌دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کارهایش را دوست دارد.

بنا به گفته علمای شیعه قرائت این سوره به تنهایی در نماز جایز نبوده و باید همراه با سوره قریش به عنوان یک سوره خوانده شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند: بین دو سوره در یک رکعت نماز جمع مکن مگر در سوره‌های ضحی و انشراح؛ و نیز سوره‌های فیل و قریش.

آثار و برکات سوره فیل

  • ۱) رهایی از شر دشمن

از امام صادق علیه السلام روایت شده است:

سوره فیل در مواجهه با دشمن خوانده شود نتیجه بخش است.

هم چنین آمده است: روز چهارشنبه این سوره را ۹۸ بار بخوان و به جانب دشمنت بدم که البته مغلوب خواهد شد.

  • ۲) مانع غرق شدن در آب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که:

هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می‌دارد.

ختومات مجرب سوره فیل

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۱:۳۶
ع . شکیبا---۴۹۸

راه‌های رفع عاق والدین چیست؟

راه‌های رفع عاق والدین چیست؟

کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که «راه‌های رفع عاق والدین چیست؟» پاسخ داده‌اند.

«برای جبران عاق والدین، اگر آنها در قید حیات‌اند:

1) بایست به والدین ثابت کنی که دیگر قصد تکرار چنین عملی را نداری.

2) چون به خاطر این ظلم، والدین شما آزرده خاطر شده‌اند، بهتر است بیشتر از سابق احترام و ادب و اطاعت را نسبت به ایشان رعایت کنی. که سبب نرم شدن قلب والدین شما می‌شود. نهایتا با کمال خضوع و با توسل و خواهش از درگاه خداوند متعال و ائمه معصومین (ع) از والدینت بخواهی که تو را مورد بخشش قرار دهند. مطمئن باش که خدای مهربان قلب پدر و مادر را از جنس مهربانی خویش آفریده است. امکان ندارد فرزندی از آنان عذرخواهی کند و آنها او را نبخشند.

اما اگر در قید حیات نیستند،

1) واجباتی که از آنها در حال حیات فوت شده مثل نماز و روزه و حج و بدهی‌های آنها ادا گردد.

2) به آنچه وصیت کرده‌اند، عمل شود.

3) آنها را تا آخر عمر نباید فراموش کرد. باید برای‌شان طلب آمرزش و رحمت کرد. به نیابت از آنها صدقه داد. اعمال مستحب به قصد و نیت آنها به جا آورد. هدایای معنوی برای آنها فرستاد.

حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: بنده‌ای که در حیات و زنده بودن پدر و مادرش به حال آنها نیکوکار است. اگر پس از مرگ، آنها را فراموش کند و حقوق و بدهی آنها را ادا نکند و برای آنها طلب رحمت نکند، خداوند او را عاق والدین به شمار می‌آورد. بنده‌ای که در زمان زنده بودن پدر و مادرش به آنها نیکی و احترام و احسان نکرده، عاق والدین می‌باشد، اگر پس از مرگ جبران کند و قرض و بدهی آنها را ادا کند و با دعا و طلب رحمت آنها را یاد کند، خداوند متعال او را نیکوکار، نسبت به پدر و مادرش به شمار می‌آورد و ثبت می‌کند. (1)

روایات زیادی داریم که کسانی که از دنیا می‌روند، از وضع خانواده خود و اعمال خوب و بد آنها آگاهند. از اعمال خوب آنها خوشحال و شاد و از اعمال بد آنها دلگیر می‌شوند، به ویژه درمورد والدین روایت داریم که ارتباط آنها با اعمال فرزندانشان برقرار است. اعمال خوب و بد فرزندان باعث خوشی یا عذاب و ناراحتی آنها در عالم برزخ می‌گردد.

بی توجهی فرزندان و فراموش کردن پدر و مادر پس از مرگ آنها و سهل انگاری در پرداخت حقوقی که در دنیا بر گردن آنها بوده و عمدا یا سهوا پرداخت نکرده‌اند، باعث آزردگی و اذیت شدن و ناراحتی آنها می‌گردد. همین به معنای عاق والدین است.

برعکس جبران کوتاهی‌ها، بی‌احترامی‌ها و بی‌توجهی‌هایی که نسبت به پدر و مادر در زمان زنده بودنشان روا داشته شده، اما بعدا جبران شده، باعث شادی و خرسندی آنها در عالم برزخ می‌گردد و موجب می‌شود فرزندانی که در زمان زنده بودنشان عاق آنها بوده‌اند، در اثر نیکی پس از مرگشان، پدر و مادر از آنها راضی شوند و مورد دعای خیر و لطف آنها قرار بگیرند.»

پی‌نوشت:

(1) اصول کافی، ج 3، ‌ص 238

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۱:۱۲
ع . شکیبا---۴۳

فقر را با صدقه درمان کنید.

درمان بیماران با صدقه
صفحه اختصاصی حدیث و آیات الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الصَّدَقةُ دَواءٌ مُنجِحٌ .
امام على علیه السلام : صدقه ، دارویى مؤثر است .
[نهج البلاغة: الحکمة7]
صفحه اختصاصی حدیث و آیات الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : داوُوا مَرضاکُم بِالصَّدَقَةِ .
امام صادق علیه السلام : بیماران خود را با صدقه درمان کنید .
[الکافی : 4/3/5]
صفحه اختصاصی حدیث و آیات عنه علیه السلام : داوُوا مَرضاکُم بِالصَّدَقَةِ، و ما على أحَدِکُم أن یَتَصَدَّقَ بِقُوتِ یَومِهِ ؟! إنَّ مَلَکَ المَوتِ یُدفَعُ إلَیهِ الصَّکُّ بِقَبضِ رُوحِ العَبدِ، فَیَتَصَدَّقُ فیقالُ لَهُ : رُدَّ علَیهِ الصَّکَّ .
امام صادق علیه السلام : بیمارانتان را با صدقه درمان کنید ، چه مى شود که هر یک از شما قوت روزانه خود را صدقه دهد؟ گاه سندِ قبض روح بنده به فرشته مرگ داده مى شود ، اما آن بنده صدقه مى دهد و در نتیجه ، به آن فرشته گفته مى شود : سند را بر گردان .
[بحار الأنوار : 96/123/32]
صفحه اختصاصی حدیث و آیات الإمامُ الکاظمُ علیه السلام ـ لَمّا شَکا إلَیهِ رجُلٌ فی کَثرَةٍ مِنَ العِیالِ کُلِّهِم مَرضى ـ : داوُوهُم بِالصَّدَقةِ، فَلَیسَ شَیءٌ أسرَعَ إجابَةً مِنَ الصَّدَقةِ، و لا أجدى مَنفَعةً على المَرِیضِ مِنَ الصَّدَقةِ .
امام کاظم علیه السلام ـ وقتى مردى از عیالوارى خود و این که همه آنها بیمارند، شِکوه کرد ـ فرمود : آنها را با صدقه درمان کن ؛ زیرا هیچ چیز زودتر از صدقه به درگاه خدا پذیرفته نمى شود و براى بیمار دارویى سودمندتر از صدقه نیست .
[طبّ الأئمّة لابنی بسطام : 123]
صفحه اختصاصی حدیث و آیاتمردی خدمت امام کاظم (علیه السلام) رسید و عرض کرد: ده نفر عائله دارم تمامشان بیمارند، نمی دانم چه کنم و با چه وسیله گرفتاریشان را بر طرف سازم؟ امام(علیه السلام) فرمود: آنان را به وسیله صدقه و احسان به نیازمندان مؤمن در راه خدا، معالجه کن (به نیازمند صدقه داده و از او بخواهید دعا کند) که هیچ چیزی سریع تر از صدقه حاجت را بر آورده نمی کند و هیچ چیز برای بیمار سودمندتر از صدقه نمی باشد...
گاهی امام سجاد سلام الله علیه چیزی که به سائل مرحمت می فرمودند، دست مبارک خود را می بویید و می گفت: این دست به دست الهی رسیده؛ چون خداوند در آیه 104 سوره توبه فرمود: خداست که توبه را از بندگانش می پذیرد و اوست که صدقات آنها را می گیرد...[بحارالانوار،ج۶۲، ص۲۶۹]

دعاهای رفع گرفتاری در این وبلاگ

دعاها و ذکرها در این وبلاگ

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ آبان ۰۲ ، ۱۰:۱۰
ع . شکیبا---۷۸

حماسه حماس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسامه حمدان» از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه سه‌شنبه گفت که به ملت خود و ملت‌های آزاده این اطمینان را می‌دهیم که حال مقاومت و گردان‌های القسام خوب بوده و کاملا بر اوضاع مسلط هستند.

وی در ادامه سخنانش گفت: «به اشغالگران می‌گوییم که جنگ همچنان در آغاز خود بوده و چیزی که در پیش است بزرگتر است».

حمدان گفت: «در حال پیشبرد نبرد پایان دادن به اشغالگری، حمایت از بیت المقدس و آزاد سازی اُسرا و ایجاد کشور فلسطینی هستیم».

این مقام حماس اضافه کرد: «هدف قرار گرفته شدن زیرساخت‌ها و بیمارستان‌ها در غزه برای مجبور کردن مردم فلسطین برای خروج از نوار غزه است».

۰ نظر موافقین ۱ ۲۴ آبان ۰۲ ، ۱۴:۳۱
ع . شکیبا---۳۶

https://lemart.ir/wp-content/uploads/2023/09/%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86.jpg

آشنایی با فرش دستباف لرستان

لرستان نام استانی است در بخش غربی ایران با وسعت ۲۸۰۶۴ کیلومتر مربع معادل ۷/۱ درصد از کل مساحت کشور که به نام ساکنین آن یعنی طوایف مختلف لر نامیده شده است.

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : این منطقه بواسطه مراتع فراوان از دیرباز مورد توجه دامداران بوده و شواهد تاریخی حاکی از گسترش و رونق شغل دامپروری در این منطقه دارد.

بطوریکه امروزه نیز عشایر مختلفی در این منطقه از طریق دامپروری که شغل اصلی آنها محسوب می شود امرار معاش می کنند.

پرورش دام برای عشایر منافع چند گانه ای دارد که علاوه بر تأمین هزینه های زندگی از گوشت، شیر، پشم، مو و … آنها نیز استفاده می کنند برای مثال سیاه چادرهای آنها از موی بز تابیده شده بافته می شوند که در واقع نوعی بافت بدون گره است.

از شواهد تاریخی چنین بر می آید که در این خطه پشم گوسفند، موی بز و پنبه مواد خام بافندگی بوده است. اما به نظر می رسد به دلیل آنکه به ندرت پنبه در این منطقه کشت می شده آن را از مناطق دیگری تهیه می کردند.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۴ آبان ۰۲ ، ۱۳:۴۶
ع . شکیبا---۱۵۴

خواب و سلامتی

زمان خواب 

 متأسفانه با وسایل الکترونیکی امروزی،  خواب ما اروپایی شده و آسیب زیادی به مردم زده است، زیرا مردم تا نیمه و بعد از نیمه شب بیدارند و بعد از نیمۀ شب و هنگام بین الطلوعین و صبح ها می خوابند و این کار سخت اشتباه است.

🔹خواب درست ، خواب اول شب است، زیرا پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «لا سَهر بَعدَ العِشاءِ الآخرة»، یعنی بعد از عشا  کسی خق ندارد بیدار باشد. (حدوداً یک ساعت بعد از غروب)
ولی پیامبر (ص) مردم را به بیداری بعد از نیمه شب یا آخر شب تشویق می کند.

خداوند شب را برای آرامش خلق فرموده و لابد تاریکی برای انسان و انواع حیوانات و گیاهان خوب است که تاریکی را خلق فرموده است.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۳ آبان ۰۲ ، ۱۱:۱۹
ع . شکیبا---۴۳

دریافت

دعای خیر و برکت سفره و زندگی

اللهم بارِک لِمولانا صاحب الزمان

دانلود فیلم اللهم‌بارک‌لمولانا‌صاحب‌الزمان

خدایا‌به‌امام‌زمانم‌برکت‌ده

۰ نظر موافقین ۰ ۲۳ آبان ۰۲ ، ۰۱:۴۶
ع . شکیبا---۱۷۱

یکی از راههای ارتباط مردم با مسئولین همین سایتهای سازمانها هستند که همگی قسمت نظرات را بسته اند و راه ارتباط با مردم را بسته اند. این است که مردم حرفشان عقده میشود و در رسانه های مجازی یا بحرانهای اجتماعی بروز می کند.
بارها شده خواستم از طریق همین کادرهای ارتباطی یا قسمت "نامه به مدیران" در سایت دستگاهها و وزارتخانه و سازمانها و استانداری ها یادداشتی یا اعتراضی یا انتقادی یا پیشنهادی یا طرح مشکلی را به آنها برسانم اما همه اش بسته بسته است.
اگر مقدور است به همه ارکان دولت و نهادها و مجلس و قوه قضا و ... ابلاغ بفرمایید که به جهت اکرام مردم کادرهای پیام و قسمت نامه به مدیران را ایجاد کنند یا باز بگذارند تا در دسترس عموم باشد.
اگر می خواهند حرف مردم را بشنوند بهترین جاست.
یا علی

۰ نظر موافقین ۰ ۲۲ آبان ۰۲ ، ۱۳:۱۱
ع . شکیبا---۲۹

رئیسی در اجلاس کشورهای اسلامی 1402

تهران- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض گفت: امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است، امروز همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرار گرفته اند.

فیلم

در نشست اضطراری ریاض مطرح شد؛

رئیسی: جنگ غزه، رویارویی محور شرارت و شرافت است/ ۱۰ راهکار فوری ایران برای حل بحران غزه

تهران- ایرنا- رئیس جمهور گفت: ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است و همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرارگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است و همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرارگرفته‌اند، دولت آمریکا را آمر و شریک اصلی جنایات صهیونیستها در ۵ هفته اخیر علیه مردم مظلوم غزه معرفی کرد و گفت‌: اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی‌هویتی و بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۱ آبان ۰۲ ، ۱۱:۵۶
ع . شکیبا---۱۴۲

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1402/08/14/14020814000415_Test_PhotoN.jpg

شمار شهدای غزه از مرز 10 هزار نفر گذشت

سخنگوی وزارت بهداشت غزه با اشاره به شهادت بیش از 10 هزار نفر در این منطقه، گفت که رژیم صهیونیستی امروز بیش از 200 نفر را به شهادت رسانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز دوشنبه خبر داد که شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، به ۱۰ هزار و ۲۲ نفر رسیده است.

القدره با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تنها تیمارستان غزه را هدف قرار داده است، گفت: اسرائیل در ساعات اخیر، ۲۴ کشتار انجام داده است که شمار قربانیان آن به ۲۹۲ شهید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تل‌آویو در خصوص وجود گذرگاههای امن برای آوارگان و کادر درمان دروغ می‌گوید، خاطر نشان کرد: گذرگاههای امنی که اسرائیل درباره آن سخن می‌گوید، فقط گذرگاه مرگ به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صفا، این مقام فلسطینی با تأکید بر اینکه با ورود به دومین ماه تجاوز صهیونیستها، کادر درمان دیگر ناتوان شده است، در پایان از همه طرفها خواست گذرگاه امنی برای تضمین عبور کمکها ایجاد کنند.

آمریکا و غرب، همسو با جنایات رژیم صهیونیستی، همچنان در پی ادامه جنگ نابرابر علیه مردم غزه هستند؛ هر چند برخی از مسئولان و نهادهای غربی، در ادامه ژستهای انسان‌دوستانه خود، مدعی هستند که برای آتش‌بس در غزه تلاش می‌کنند.

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف امروز دوشنبه درباره آتش‌بس در غزه نوشت: «ما به آتش بس فوری بشردوستانه درغزه و آزادی بی قید و شرط همه غیرنظامیان گروگان نیاز داریم. ۳۰ روز (از آغاز جنگ) گذشته است، دیگر بس است. این مسئله هم اینک باید متوقف شود.»

۲ نظر موافقین ۱ ۱۶ آبان ۰۲ ، ۱۴:۲۱
ع . شکیبا---۱۱۲

حراست یعنی ...‌فرایند انتخاب حراست ها باید اصلاح بشود

تا وقتی که حراست ها منتخب و منصوب مدیران هستند مبارزه با فساد یک شوخی بیشتر نیست !!! چون مثل چاقویی است که دسته خودش را نمی برد. 

در سالهای قبل حراست ها از افراد قاطع ، انقلابی و متعهد انتخاب میشدند و توسط حراست مرکزی و وزارت اطلاعات تعیین و معرفی می شدند اما در یک مقطعی با تغییر این فرایند ، انتخاب و معرفی حراست را به دست مدیران و روسای سازمانها گذاشتند و از آن موقع به بعد دست مدیران برای هر اقدام مثبت و منفی باز شد.

و با این موضوع ، یک قدم از ارزشهای انقلاب و اصل سلامت اداری عقب نشینی شد . 

الان حراست ها خودشان را مدیون و مرهون مدیران میدانند و بیشتر بادیگارد مدیران هستند تا مسئول حفظ ارزشها و سلامت اداری . 

اگر کارمندان تخلفی کنند و مدیر موافق باشد موضوع پیگیری و گزارش میشود اما اگر گزارشی علیه مدیر یا حلقه مدیریتی و منتسب به او باشد یا مسکوت مانده و اصلا پیگیری نمیشود و یا اگر رسیدگی شود به ضرر کارمند گزارش دهنده تمام میشود و بازتابش به کله خودش می خورد.

برای حفظ آرمانهای انقلاب و مبارزه واقعی با مفاسد اداری که بیشتر توسط مدیران صورت می‌گیرد تا کارکنان باید این فرایند اصلاح بشود و هیچ راه چاره دیگری ندارد .

۱ نظر موافقین ۰ ۱۵ آبان ۰۲ ، ۰۱:۲۲
ع . شکیبا---۸۹